חדשות

מחסור חמור בהמטואונקולוגים לילדים וקושי לגייס מתמחים

ההסתדרות הרפואית מתריעה מפני קריסת תחום הרפואה האונקולוגית לילדים | יו"ר איגוד המטואונקולוגיה ילדים: "העבודה אינטנסיבית ולא מתגמלת – יש לייצר בדחיפות תמריצים ולעדכן את השכר לפי Full timer"

המערך ההמטולוגי־אונקולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים. צילום: דוברות ביה"ח

חובה לטפל במספר המצטמצם והולך של המטואונקולוגים לילדים בישראל, לייצר תמריץ ולעדכן את שכרם במסגרת הסכמי החירום לשכר שנערכים באוצר. כך אומרת יו"ר איגוד המטולוגיה-אונקולוגיה ילדים (ISPHO - Israeli Society of Pediatric Hematology Oncology), ד"ר ג'ואן יעקובוביץ.

גם ההסתדרות הרפואית מתריעה מפני קריסת תחום הרפואה האונקולוגית לילדים, כאשר 22 מתוך 85 רופאים שאינם בגיל הפנסיה הם מעל לגיל 60 ו-16 מהם עומדים לצאת לפנסיה בשלוש השנים הקרובות.

לדברי ד"ר יעקובוביץ, הפתרון צריך להיות שינוי צורת התשלום לרופאים המטולוגים-אונקולוגים לילדים שאין להם אפשרות להשתכר בקהילה. "התשלום צריך להיות על פי Full timer, לשלם על משרה מלאה בבית החולים", היא אומרת. "זה לא עושה את העבודה יותר קלה, אך אם התגמול הולם, זה ממתיק את הגלולה".

ד"ר ג'ואן יעקובוביץ, יו"ר איגוד המטואונקולוגיה ילדים (ISPHO). "בשליחות לא משלמים משכנתא ולא יוצרים איזון בין בית לעבודה". צילום: פרטי

בשיחה עם דוקטורס אונלי מסבירה ד"ר יעקובוביץ כי במשרדי הבריאות והאוצר מודעים למחסור ולהבנתה יש פתיחות למציאת פתרון.

המטולוגיה-אונקולוגיה ילדים הוא תת מקצוע של רפואת ילדים הכולל טיפול בכל סוגי כל מחלות דם, סרטן והשתלות מח עצם בילדים.
על פי נתוני האיגוד, מדי שנה מאובחנים בישראל כ-600 מקרים חדשים בכל סוגי סרטן בילדים בארץ, כ-125 מהם מאובחנים עם לוקמיה וכ-120 מקרים של גידולים במוח. בנוסף, יש כ-5,000 ילדים המופנים למרפאות המטולוגיות ברחבי הארץ בשל מחלות דם לא ממאירות, ומקבלים טיפול ממומחי המקצוע.

מדו"ח של הרישום הלאומי לסרטן מהמרכז הלאומי לבקרת מחלות, שפורסם באוקטובר האחרון, עולה כי סוגי הגידולים הנפוצים ביותר הם לוקמיה, גידול ממאיר של המוח ומערכת העצבים המרכזית, לימפומת הודג'קין ולימפומה שאיננה הודג'קין. ברישום הלאומי יש מידע רק על ביופסיות שמגיעות לפתולוגיה. כמעט 100% ממקרי לוקמיה בילדים מאבחנים על ידי בדיקת שאיבה (אספירציה) שעוברת עיבוד במעבדות בית חולים ולא בפתולוגיה ולכן לא מופיעות ברישום הלאומי.

מתוך 85 רופאים בכירים בתחום זה בישראל, והכוונה לרופאים בכירים שאינם בפנסיה, 70 עובדים בבתי החולים במשרה מלאה. בשמונה בתי חולים בארץ – מאיר, הלל יפה, ברזילי, יוספטל, המרכז הרפואי לגליל, נהריה והמרכז הרפואי לצפון פוריה, ובתי החולים הצרפתי והסקוטי בנצרת – אין אונקולוג ילדים בצוות. המצוקה בגיוס רופאים לתחום גוברת, כאשר רבע מהרופאים הם מעל לגיל 60 ובשנתיים האחרונות רק שני מתמחים נכנסו לתחום – שניהם בחודשיים האחרונים, לאחר שקודם לכן רק בפברואר 2022 נכנס המתמחה האחרון.

בדצמבר האחרון פרסם בדוקטורס אונלי פרופ' רז סומך, מנהל מחלקת ילדים, אימונולוג, מומחה במחלות מולדות של מערכת החיסון מבית החולים לילדים ספרא, קריאת  אזהרה, בה קרא לפרויקט לאומי להכשרת רופאים אונקולוגים לילדים.

ד"ר יעקובוביץ מסבירה שבעוד שמיוחסים לתחום הזה ערכים כמו שליחות והשראה, קיים קושי רב לגייס רופאים צעירים להתמחות בהמטואונקולוגיה ילדים. "בשליחות לא משלמים משכנתא ולא יוצרים איזון בין בית לעבודה", היא אומרת. "מדובר בעבודה של 24/7, כוננים, חגים, סופי שבוע, לילות – 365 ימים בשנה. זו עבודה אינטנסיבית ולא מתגמלת. אין בתחום הזה פתיחת מרפאות פרטיות או עבודה בקופת חולים כמו שיש בתחום של אונקולוגיה לחולים מבוגרים".

לדבריה, עד לשנים האחרונות היו יותר מתמחים שבחרו בתחום, אך "עתה המגמה נובעת משינוי באופי החשיבה של הדור הצעיר. רופאים מהדור הצעיר רוצים להשתכר טוב. הם רואים חברים שלהם בגיל 40 שהם בכירים בחברות הייטק ולא רואים אופק בתחום הזה".

בקיץ האחרון פנה איגוד ההמטולוגיה-אונקולוגיה ילדים להסתדרות הרפואית בנושא. "זה ארבע שנים, משנת 2020, שהרופאים עובדים ללא הסכם עבודה ולהבנתנו, יש לזה גם קשר למצב בתחום", אומרת יעקובוביץ. "בחודש יולי האחרון, כשראינו שמתמחים לא מגיעים, התחלנו לפעול. בהסתדרות הרפואית היתה הבנה והקשבה אבל אז הגיע השבעה באוקטובר. לפני כחודש וחצי שלחתי תזכורת להר"י והנושא נכנס לסבב השיחות להסכמי עבודה שמיועדים רק לתחומים מסוימים ברפואה.

"לפני כשישה שבועות נפגשתי עם נציגי האוצר והצגתי את המצב לאשורו, למרות שהמטואונקולוגיה ילדים לא היה במקצועות שבהם רצו להתמקד, הכניסו גם אותי לדיון וקיבלתי רושם שיש נכונות לשמוע ולמצוא פתרון. נערכים כעת דיוני חירום על שכר לגבי מקצועות מסוימים בלבד ואני מקווה שגם אנחנו ניכלל בתוכם".

נושאים קשורים:  ד"ר ג'ואן יעקובוביץ,  אונקולוגיה ילדים,  המטואונקולגיה ילדים,  מחסור ברופאים,  הסכמי שכר,  חדשות,  ההסתדרות הרפואית
תגובות
אנונימי/ת
18.03.2024, 20:19

מצוקה אמיתית וכואבת, וד"ר ג'ואן מלכה אמיתית, תקשיבו לה!

אנונימי/ת
19.03.2024, 17:26

''לא ידעתי''