חדשות

"לפני שאתם רצים להקים בתי חולים חדשים, חזקו את הקיימים"

לקראת תקציב המדינה וחוק ההסדרים, מנכ"לים של בתי חולים ציבוריים בכנס כלכלה ובריאות שקיים בי"ח לניאדו: "יש לסיים את השוואת התקצוב השוויוני בין בתי החולים של המדינה לשאר בתי החולים"

מימין לשמאל: מנכ"ל הדסה פרופ' יורם וייס, מנכ"ל שערי צדק פרופ' עופר מרין, מנכ"ל לניאדו נדב חן, מנכ"ל הסקוטי וסים דביני ומנכ"ל מעייני הישועה שלמה רוטשילד. צילום: דוברות לניאדו

מנכ"לים של בתי חולים ציבוריים בישראל תמימי דעים בנוגע לתכנית להקמת בתי חולים חדשים בישראל. "לפני שאתם רצים להקים בתי חולים חדשים, חזקו את הקיימים", הם אומרים. הדברים נאמרו במהלך כנס כלכלה ובריאות שקיים אתמול (ב') בית החולים לניאדו בנתניה. לקראת תקציב המדינה וחוק ההסדרים, ציינו המנכ"לים כי יש לסיים את השוואת התקצוב השוויוני בין בתי החולים של המדינה לשאר בתי החולים.

בפאנל המנכ"לים השתתפו פרופ' יורם וייס, מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה; פרופ' עופר מרין, מנכ"ל "שערי צדק"; נדב חן, מנכ"ל "לניאדו"; וסים דביני, מנכ"ל בפועל של אי.מ.מ.ס - עמותת האם של בית החולים הסקוטי בנצרת; ושלמה רוטשילד, מנכ"ל בית החולים מעייני הישועה.

חברי הפאנל הביעו דעה חד משמעית בנוגע לכוונת המדינה לעסוק בשנים הקרובות בפתיחת בתי חולים חדשים. נדב חן, מנכ"ל  לניאדו, אמר בשם חברי הפאנל: "המחשבה שהקמת בתי חולים חדשים תפתור את  מצוקת מערכת הבריאות היא אשליה. המצוקה המרכזית של המערכת כיום היא מצוקת כוח האדם ומיטות. נניח שמחר בבוקר יפתחו בתי חולים חדשים - מאיפה תביא המדינה כוח אדם? יש פה עודף של רופאים ורופאות? יש פה מחסור עצום! אם יש מיטות שאפשר לפתוח, תנו אותם לבתי החולים הקיימים".

עוד אמר חן: "נכון שבתחום הסיעוד המדינה הצליחה לתת פתרונות מסוימים, אבל זה עדיין לא נותן מענה מקיף בתחום הרופאים והפארא רפואי - צריך תכנית מקיפה לפתרון הבעיה" .

פרופ' וייס, מנכ"ל הדסה, ציין: ״אתגרי מערכת הבריאות הישראלית וגם של בתי החולים הציבוריים הם בראש ובראשונה שימור המצוינות שיצרנו במדינת ישראל והוכיחה את עצמה בתקופת הקורונה. את זאת נעשה על ידי שימור איכות קלינית והמשך פעילות המחקר והפיתוח, כולל פיתוח של חברות הזנק. אלה ישמשו בעצם לשמירה על תשתית כלכלית למדינת ישראל ולירושלים בפרט".

בנוסף הדגיש פרופ׳ וייס: ״אתגרי המערכת בשנים הקרובות קשורים לשימור של כוח אדם רפואי ומניעת שחיקה, פיתוח תשתיות ובהתייחס לבתי החולים הציבוריים - תקצוב מתאים לשמירה על התשתיות של בתי החולים הציבוריים". לדבריו, בתי החולים יוצבו מבחינת היכולת לשמור על פעילותם ו"כעת עלינו לשמור גם על התשתיות של בתי החולים הציבוריים, בשעה שתורמים לא מוכנים להעביר כספים לשם שמירה על תשתיות אלא רק לפיתוח רפואי ומחקרי״.

פרופ' מרין, מנכ"ל "שערי צדק", אמר: "בתי החולים הוכיחו למדינת ישראל כולה את חוסנם של הצוותים במהלך הטיפול בקורונה. הדבר שצריך לעשות הוא לחזק מערכת הבריאות ואת בתי החולים, לחזק את הצוותים ולהעצים אותם; לחזק את מערכת ההשכלה הגבוהה שתוסיף רופאות ורופאים חדשים בכל רחבי הארץ ובכך גם נחזק את המערכת וגם נצמצם פערים".

דביני, מנכ"ל עמותת האם של בית החולים הסקוטי, התלונן על שירותי הבריאות בפריפריה. לדבריו, "אנחנו ממוקמים בפריפריה. התושבים אצלנו סובלים מתחלואה עודפת וחוסר השוויון בזמינות, באיכות ובנגישות לשירותים הרפואיים זועק לשמיים. אנחנו בית חולים קהילתי ואין לנו שאיפות לפתיחת מרכז לניתוחי לב ומוח אצלנו. אנחנו רוצים לתת רפואה קהילתית בהתאם לצורכי האוכלוסיה שאותה אנחנו משרתים ולספק חינוך רפואי מצוין ופלטפורמה שמייצרת חדשנות רפואית על מנת לעזור בצמצום הפערים הקיימים".

מנכ"ל בית החולים מעייני הישועה, הוסיף: "ניהלנו יחד מאבק משותף למען השוואת התקצוב של בתי החולים הציבוריים בישראל לבתי החולים הממשלתיים ובתי החולים של הקופות. גם כיום, לאחר תיקונים מסוימים בחוק ההסדרים, עדיין קיים פער משמעותי. יש דוגמאות רבות לכך: בתי החולים הממשלתיים מבוטחים על ידי חברת הביטוח הממשלתית ענבל. אנחנו צריכים לשלם לחברת ביטוח פרטית - למה? אין פתרונות לבינוי,  להשקעות הגדולות בסייבר ועוד".

נושאים קשורים:  בתי חולים ציבוריים,  מנכ"ל בית חולים,  פרופ' עופר מרין,  פרופ' יורם וייס,  המרכז הרפואי "לניאדו",  חדשות,  חוק ההסדרים,  תקציב הבריאות
תגובות